Trimite e-mail Print Romana | I-Learning Constanta

Clasa bonus / malus

Prezentare generala a sistemului Bonus-Malus

Sistemul Bonus-Malus a fost introdus in anul 2010 pentru persoanele fizice si cuprinde istoricul accidentelor din anul 2009 pana in prezent al acestora.

In anul 2012 sistemul a fost extins si persoanelor juridice cuprinzand istoricul daunelor din anul 2011 pana in prezent al acestora.

Pana in data de 23.12.2016 sistemul era format din 14 clase de Bonus (reduceri) si 8 clase de Malus (penalizari). Incepand cu 23.12.2016 sistemul este format din 8 clase de Bonus (reduceri) si 8 clase de Malus (penalizari).

Clasa B/M este trecuta in contractul RCA in partea stanga jos la mentiunea "B/M :" conform reprezentarii grafice ce urmeaza.

Cum functioneaza sistemul Bonus-Malus ?

Fiecare persoana este identificata prin C.N.P. (persoana fizica) sau C.I.F./C.U.I. (persoana juridica) iar fiecare vehicul este identificat printr-un numar de identificare (serie de sasiu). Cand o persoana detine un vehicul atunci se formeaza o pereche C.N.P. sau C.U.I. + numar de identificare (serie de sasiu). In baza acestei perechi unice se va inregistra istoricul de catre societatile de asigurare in baza de date CEDAM.

In baza celor mentionate anterior se concluzioneaza ca fiecare persoana ce detine mai multe vehicule formeaza mai multe perechi C.N.P. sau C.U.I. + numar de identificare (serie de sasiu) si fiecare pereche are un istoric propriu si independent de celelalte perechi. Mai pe scurt : fiecare vehicul cu istoricul sau chiar daca proprietarul este acelasi.

Schema Bonus-Malus si translatia claselor

Pentru ca pana in data de 23.12.2016 sistemul Bonus-Malus avea 14 clase de bonus iar din aceasta data a avut numai 8 clase de bonus a fost necesara translatia (corelarea) claselor din vechiul sistem in noul sistem astfel ca toate clasele de bonus mai mari de B8 din vechiul sistem au fost transformate in B8 in noul sistem.

Clasa Bonus Malus inainte și după 23.12.2016

B14 - 50% B8 - 32%

B13 - 47% B8 - 32%

B12 - 44% B8 - 32%

B11 - 41% B8 - 32%

B10 - 38% B8 - 32%

B9 - 35% B8 - 32%

B8 - 32% B8 - 32%

B7 - 29% B7 - 28%

B6 - 26% B6 - 24%

B5 - 22% B5 - 20%

B4 - 18% B4 - 16%

B3 - 14% B3 - 12%

B2 - 10% B2 - 8%

B1 - 5% B1 - 4%

B0 - 0% (pret de baza) B0 - 0% (pret de baza)

M1 + 5% M1 + 4%

M2 + 10% M2 + 8%

M3 + 20% M3 + 12%

M4 + 30% M4 + 16%

M5 + 45% M5 + 20%

M6 + 60% M6 + 24%

M7 + 80% M7 + 28%

M8 + 100% M8 + 32%

Cine stabileste clasa B/M ?

Clasa B/M este stabilita automat de catre softul de emitere al societatilor de asigurare iar intermediarul nu poate interveni manual ori in mod direct asupra acesteia.

Cum se stabileste clasa B/M ?

In calcularea clasei B/M se ia in calcul ce clasa B/M are in prezent asiguratul si cate daune achitate exista in perioada de referinta.

Evolutia clasei B/M va respecta urmatoarele reguli :

1. In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare. In traducere libera acest lucru inseamna 1 clasa B/M pentru fiecare 12 luni asigurate.

2. Clasa de bonus se pastreaza pe perioada anului calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada asigurata cu exceptia situatiilor de rascumparare intervenite in cursul anului calendaristic respectiv. Prevederea se aplica inclusiv pentru clasa bonus-malus corectata prin aplicarea prevederilor art. 29 alin. (8) din Norma ASF 39/2016.

3. Daca in perioada de referinta este inregistrata o dauna platita, asiguratii sunt penalizati prin reducerea clasei de bonus in cazul in care asiguratii beneficiaza de clasele B1-B8 si aplicarea clasei de malus in cazul in care asiguratii beneficiaza de clasele B0 si M1-M8, dupa cum urmeaza:

doua clase, pentru fiecare dauna materiala; patru clase pentru doua sau mai multe daune materiale; sase clase pentru daunele care contin si despagubiri pentru vatamarea sanatatii si a integritatii corporale ori pentru deces. 4. In situatia in care un asigurat detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.

Unde se poate consulta istoricul accidentelor ?

Autoritatea de Supraveghere Financiara pune la dispozitia asiguratilor urmatoarea adresa pentru consultarea istoricului din CEDAM : http://www.asfromania.ro/consumatori/baza-de-date-cedam/interogare-istoric-daunalitate.

Se poate transfera clasa B/M ?

Da. Pentru detaliile se poate consulta pagina Cum transferam clasa Bonus-Malus ?.

Daca vehiculul este folosit fara aprobarea proprietarului si se inregistreaza o dauna ?

Daca la momentul producerii evenimentului, vehiculul este insusit si utilizat fara acordul proprietarului si acest lucru este sesizat in scris Politiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului este neafectat.

Acelasi proprietar, 2 vehicule sau mai multe Fiecare vehicul are istoricul sau iar inregistrarea unei daune pe un vehicul nu afecteaza istoricul celorlalte vehicule.